5 Temmuz 2013 Cuma

Geleneksel Bir Düğün ve İç Anadolu Adetleri... : )

 Çankırı-Rize bağlantılı bu düğünde aklımda ve makinemde kalan ilginç detaylar vardı. 
Ben Çankırı tarafına mensup bir davetliydim.
Ben de aslen Çankırılı olmama rağmen ne kendi düğünümde ne de başka düğünlerde görmediğim enteresan adetlerle karşılaştım.
Bir çoğu öyle ani gelişti ki tam olarak fotoğraflayamadım.

Bunlardan ilki damadın anne ve babasının sokak ortasında kapı önünde güreşe tutuşmalarıydı. : )
Asfalt bildiğiniz ring oldu. :)) Kayınvalide ve kayınpeder ringe davet edildi.


Bahsettiğim tüm adetler düğün sonunda gelin eve getirildiğinde gerçekleşti : )




                                                  Bu eğlenceli adet Amerikan güreşine daha çok benziyordu. : )))
Kayınpeder kayınvalide üzerinde üstünlük kurmaya başlayınca
 kayınvalidenin kardeşi destek çıkmaya başladı.







Güreş sonunda kayınvalideyi yolun ortasında nakavt olmuş vaziyette görüyorsunuz. :)))





Oğullarını evlendirmenin mutluluğuyla galip ve mağlubun kim olduğuna itibar edilmeden her iki taraf da şampiyon ilan edildi.
Bu adetin oğlan tarafının şanından olduğunu söyleyenler olduğu gibi neden yapıldığını bilmeyenler de var.
Bazıları da güreşte kayınvalide galip olursa evde gelinin, kayınpeder eşinin sırtını yere getirmeyi başarırsa damadın sözünün geçeceğine inanıyorlar. : ))






Daha ben bu güreşin etkisinden kurtulamamışken sağ tarafımdan şangırt diye bir ses geldi : ))
Gelin testi kırmış ama ben o arbedede kaçırmışım.
Kırılma anı yok, artık kırıklarıyla idare edin : )))
Bu adet tamamen gelinin güç gösterisiymiş. : )






Testi kırılmasını kaçırdığım için fotoğraf makinemi açık ve hazırda beklettim : ) 
Her an yeni bir adetle karşı karşıya kalabilirdim. 
Kaçırmamak için gelinin dibinden ayrılmadım.
Beklediğim gibi de oldu. 
Kapıdan girmeden önce geline iki kaşık yağ getirildi : ))
ve kapının üst kısmına birer kaşık hem içeri hem dışarı sürmesini istediler.
Bunun anlamı ne diye sorduğumda da ise herkesten farklı sesler yükseldi.
- Gelin kocasıyla yağlı ballı olsun diye... : )
- Gelin yağ gibi kapıdan girsin diye... : )
-.......

İçeri girdiğimde bayanlar arasında yaşanan farklı bir polemikle karşılaştım.
-Margarin sürdü gelin, ama olmaz ki...
-Evet, aslında tereyağı sürülmesi daha doğru olurdu. 
:)))




Gelincağız adetleri yerine getirmekten bir hal oldu yazık diye içimden geçiriyordum
 ve bunları ilk defa görmüş olmamın şaşkınlığını yaşıyordum.
Gelini boş bir odaya dinlenmeye aldılar diye sevinirken, 
benden neredeyse 10 yaş küçük ama boyunca iki çocuk sahibi olan genç bayan
bir adet daha var demesiyle beni yine bir heyecan bastı. : ))
Geline şekerli su içireceğiz dedi, beraber mutfağın yolunu tuttuk.
Şekerli suyu karıştırırken de gelinin tatlı dilli olması için bu suyu içirmenin şart olduğunu anlatıyordu : ))
Yine beraberce gelinin yanına gittik. Gelin hanım "bu nedir" diye bile sormadan, bence "bir an önce bu eziyetten kurtulayım" düşüncesiyle bir yudumda içti. : )






Aslında kaçırdığım daha çok adet vardı bu düğünde
 ama hepsini size yansıtmak nasip olmadı ama ben çok eğlendim.

Tekrar mutfağa döndüğümüzde mutfak dolaplarının üstünde 10 tepsiye yakın baklava gördük.
Kayınvalideye çok değil mi diye sorsam, 
"Oğlumu evlendiriyorum, az bile..." diyeceğinden emin olduğum için sormadım : )







Bizim kızlar o baklavaları orada dizi dizi görünce dayanamadı.
Hemen bir hırsızlık planı yapıldı. Birileri erketede durdu. :)
Burçin abiye elbisesine aldırmadan mutfak tezgahına çıktı.






Büyük bir hamleyle bir tepsi baklavayı kapıp bizlerle buluşturdu.
Burçin'i burada deşifre ettiğim için kendisinden özür diliyor, yardımsever ruhundan ötürü tebrik ediyor, 
paylaşımcılığı için de teşekkür ediyorum : ))





Bu eğlenceli düğünün nazarı da benim canım arkadaşım, kadim dostum, büyük görümce Fatma'dan çıktı.
Arabada, eli açık camda iken eşi farkında olmadan otomatik camı kapatınca iki parmağı cama sıkışınca
kızcağız çok acı çekti. 
Düğünün son dakikalarını eline buz koyarak geçiren arkadaşımın acı çekerken bile yüzü gülüyordu.
Daha sonra görüşemedik. İnşaallah önemli bir şey yoktur. 





 Bu yaz çok düğün var gibi görünüyor. 
İnşaallah böyle eğlenceli adetlerimizin yer aldığı düğünlere gideriz.
Genç çiftimize mutluluklar diliyoruz.
Sevgiler...












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yukarıdaki yazıyla ilgili yorumunuzu alayım : )